Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Linköping värdstad för Melodifestivalen 2022

    För sjunde gången i ordningen står Linköping värd för en deltävling i Melodifestivalen. Den tredje deltävlingen kommer att avgöras i Saab Arena 19 februari 2022.

  • God grannsämja lockar besökare

    Många höjde nog på ögonbrynen när fem grannstäder som normalt sett upplevs som konkurrenter plötsligt marknadsförde varandra under förra sommaren. Men goda grannar blev en succé och när vi nu står inför ännu en svemestersommar, tas tråden upp igen i kampanjen 48 timmar hos grannen. Förra årets kampanj, ”24 timmar hos grannen”, byggde på att fem städer använde sina egna kanaler till att tipsa om a

  • Robot ska stärka värdskapet i framtidsstaden Linköping

    Lagom till sommarsäsongen satsar Visit Linköping & Co på att testa och vidareutveckla en robot som ska förstärka värdskapet för turister i Linköping. Roboten utvecklas i samarbete med den linköpingsbaserade robotforskaren Fredrik Löfgren. Nu efterfrågas också linköpingsbornas hjälp med att namnge roboten.

  • Visit Linköping lanserar nya digitala guidningar

    Humor och historia är teman när Visit Linköping & Co presenterar två nya digitala guidningar i Linköping. Besökaren kan välja på äventyr i Linköping city (för den som vågar) eller en vandring i Berg med platsens historiska utveckling i fokus. Guidningarna har tagits fram i samarbete med komikern Ben Kersley och historieprofessorn Dick Harrison.

  • Linköpings stadsfest ställs in

    Tyvärr blir det ingen stadsfest i år heller för linköpingsborna. På grund av pandemiläget bedömer arrangörerna att den blir omöjlig att genomföra i sin klassiska form. Istället siktar man på att genomföra aktiviteter och festligheter för Linköpingsborna senare i höst.

  • Kinda kanal 150-årsjubilerar med nya smakupplevelser

    Närproducerad glass, öl och marmelad. Det är några av de nya produkterna som kommit fram då Kinda kanal bjuder in till 150-års-jubileum i samarbete med lokala matproducenter. Dessa produkter, samt matsafari och specialframtagna menyer kommer besökarna kunna avnjuta på flera platser längs kanalen under sommaren.

  • Nio idéer som borde bli verklighet i Linköping

    Kickstart Linköping – Linköpings kommuns satsning på att få igång hjulen i besöksnäringen efter pandemin – är i full gång. I samband med detta har Linköpings besöksnäringsbolag Visit Linköping & Co tagit fram en lista med idéer som skulle kunna bli verklighet i Linköping. Syftet är att inspirera aktörer att göra verklighet av idéerna.

  • Ny webbplats ska attrahera fler kongresser till Östergötland

    Nu lanseras en ny webbplats som ska underlätta i arbetet med att attrahera fler större nationella och internationella möten och kongresser till Östergötland. Bakom webbplatsen står East Sweden Convention Bureau, ett regionalt samarbete vars främsta uppgift är att attrahera mötesbokare att förlägga sina möten i Norrköping och Linköping.

  • Antalet gästnätter i Linköping minskade med 34 % 2020

    I pandemins spår minskade antalet genomförda övernattningar på Linköpings hotell, stugor och vandrarhem markant under 2020. Totalt genomfördes 377 036 gästnätter på hotell, vandrarhem och i stugor, vilket är en kraftfull minskning med 34 % i jämförelse med förra året. 87 % av gästnätterna genomfördes av svenska besökare och 13 % av utländska besökare.

  • 10 miljoner kronor till nya reseanledningar ska kickstarta Linköpings besöksnäring

    Från och med 1 februari kan företag inom besöksnäringen i Linköping ansöka om ekonomiskt stöd för att utveckla innovativa och hållbara produkter och projekt inom ramen för det nya initiativet ”Kickstart Linköping”. Linköpings kommun satsar totalt 10 miljoner kronor under 2021 och 2022 för att ge en injektion till en hårt pandemidrabbad besöksnäring. Konkret och enkelt är ledorden för satsningen.

Visa mer